متن کامل فولاد دمشقی را می توانید با کلیک بر روی عبارت ((فولاد آلیاژی)) مشاهده نمایید.

فولاد آلیاژی-استیل-فروش انواع فولاد-فروش استیل-قیمت فولاد-قیمت استیل

فولاد دمشقی- روش تولید- کاربرد و ترکیب شیمیایی-فروش انواع فولاد آلیاژی

فولاد دمشقی یا همان فولاد دمشق نوعی فولاد معروف پیش از دوران صنعتی است. که به وسیله نوعی الگوی موج دار تیره و روشن قابل تشخیص است. این فولاد یکی از بزرگ ترین عجایب جهان باستان است.

این نوع فولادی است که به دلیل مقاومت، استحکام و دوام خود بیش از 1500 سال پیش اختراع گردید. فراموش شد و سپس دوباره کشف گردید. این فولاد علاوه بر زیبایی ظاهری دارای استحکام، انعطاف پذیری بالا، مقاومت به ضربه و دارای قابلیت تیز بودن می باشد.

تکنیک آهنگری لازم برای ایجاد و کار فولاد دَمشقی قابل توجه است. این کار با ساندویچ کردن تا شش نوع مختلف فولاد، گرم کردن آن ها و کار کردن آنها با هم بر روی یک سندان. تاشو آنها را بارها و بارها برای ایجاد یک ورق فلزی واحد. شامل یک لایه طبقه بندی است که از فلزات مختلف تولید می گردد.

فولاد دمشقی تا قبل از ظهور فولادهای پر کربن تولیدی در قرن 19 توسط فرایند بسمر بسیار مورد توجه بود. دلیل نامگذاری این فولاد به این اسم قطعی مشخص نشده است. اما دلایل احتمالی عبارتند از:

  • شبیه بودن ظاهر این فولاد به نوعی پارچه دمشقی
  • ساخت این فولاد در دمشق
  • خرید و فروش این فولاد در دمشق

انواع فولاد دمشقی

دو نوع فولاد دمشقی وجود دارد. فولاد دمشقی ریختگری ( Cast Damascus Steel) و فولاد دمشقی با الگوی جوش (Pattern-Welded Damascus Steel). در این قسمت به معرفی این دو دسته می پردازیم.

فولاد دمشقی ریخته گری

روش اصلی ساخت فولاد دمشق قابلیت تکرار نداشته است. چرا که این ماده از ووتز (Wootz) تولید می شود. ووتز نوعی فولاد است که بیش از دو هزار سال پیش در هند تولید می شد.

هند تولی ووتز را از قبل از تولد مسیح آغاز کرد. اما سلاح ها و سایر اقلام تولیدی از ووتز در قرن 3 و 4 به عنوان اقلام تجاری بفروش می رسید. در شهر دمشق، در سوریه مدرن، واقعاً محبوب شدند.

تکنیک های ساخت ووتز در دهه 1700 از دست رفته بود. بنابراین مواد اولیه فولاد دَمشق از بین رفت. اگرچه بسیاری از تحقیقات و مهندسی معکوس سعی در تکرار فولاد دمشق ریخته گری کرده است. اما هیچ کس نتوانست با موفقیت مواد مشابه آن را ریخت گری کند.

فولاد ریخت گری ووتز با ذوب شدگی آهن و فولاد به همراه ذغال سنگ در اکسیژن کم تولید می شود. در این شرایط، فلز کربن را از ذغال جذب می کند. آهسته خنک شدن آلیاژ منجر به ایجاد ماده بلوری حاوی کاربید می شود.

فولاد دمشق با فورج ووتز به شمشیر و اشیای دیگر تولید شد. برای تولید فولاد با الگوی موج دار مشخصه، مهارت قابل توجهی برای حفظ درجه حرارت ثابت لازم است.

فولاد دمشق با الگوی جوش

چاقوها و سایر اشیاء امروزی تولیدی از فولاد دَمشق که با الگو جوش دهی می شوند. بسیاری از مشخصات فلز دمش اصلی را دارا هستند. فولاد مورد جوش دهی با الگو از طریق لایه لایه سازی آهن و فولاد، فورج فلزات با چکش کاری. در دمای بالا و تشکیل پیوند جوش خورده ساخته می شود. محل اتصال برای جلوگیری از نفوذ اکسیژن توسط یک فلاسک آب بندی می شود.

کاربرد

این فولاد بعلت استحکام بالا و قابلیت ریخت گری مناسب آن، برای ساخت چاقو و تیغه های تیز مستحکم بسیار مناسب است. علاوه بر این ظاهر منحصر به فرد آن بر زیبایی ظاهری چاقو می افزاید. در تولید بدنه سلاح های گرم هم از این فولاد مقاومت استفاده می شود. همچنین در ساخت زیورآلات منحصر به فرد از پترن خاص فولاد دمشقی استفاده می شود. اما به طور کل میتوان گفت که بهترین متریال ساخت چاقو، فولاد دمشقی است. چراکه مقاومت، خاصیت ریخته گری و قابلیت تیز شدن بسیار مناسبی دارد.

فولاد رسول دلاکان

با سالها تجربه ارزشمند و گرانبها در عرصه تأمین و توزیع انواع ورق آلیاژی و انواع فولاد آلیاژی با گواهینامه ها و آنالیزهای معتبر با ضمیمه نمودن آن به محصولاتش آنرا به مشتریان خویش ارائه داده است. که توانسته رضایتمندی آنان را همواره فراهم آورد. صنعتگر شریف و گرامی از اینکه ما را جهت خرید کالا (فولاد آلیاژی) مورد نیاز خویش، انتخاب می نمایید از شما سپاسگزاریم.

ارتباط با ما

09122136675

02128423820

واتس آپ :09122136675

فکس: 02128423820

اینستاگرام :fooladdalakan

ایمیل: fooladrasuldalakan@gmail.com